Visitekaartjes zijn als ondernemer die actief wilt ondernemen een onmisbaar middel om de bedrijfsgegevens met anderen te delen en een groot netwerk op te bouwen. Veel ondernemers vergeten namelijk vaak dat het veel belangrijker is om een goed klant-contact op te bouwen en actief huidige klanten te blijven benaderen en ze niet te zien als een ‘oude klant’ want een persoon die eerder klant is geweest kan juist ambassadeur worden van jouw producten of diensten en zal jou ook aanbevelen bij vrienden, kennissen en in zijn zakelijke netwerk.
De Social Media website Linkedin is een goed middel om je zakelijke netwerk in te onderhouden. Het is mogelijk om jouw account met andere ondernemers te verbinden waardoor je direct binnen Linkedin kunt zien wat de huidige functie van deze persoon is en hoe je deze kunt bereiken. Op je Linkedin profiel moet je zoveel mogelijk informatie geven over jou als persoon en jouw werkzaamheden als ondernemer.
Ondernemersbijeenkomsten en verenigingen
Actief ondernemersbijeenkomsten bezoeken kan ook bijdragen aan het vergroten van je netwerk en je hebt tevens een leuke ochtend of middag met andere ondernemers waarin je lekker een kopje koffie, thee of iets anders drinkt en ervaringen, kennis en mogelijk nieuwe opdrachten uitwisselt met elkaar. Ook het aanmelden bij een ondernemersvereniging kan zorgen voor het verbreden van je netwerk. Bezoek daarom regelmatig vergaderingen of doe mee aan de activiteiten.
Je visitekaartje inzetten als gebaar
Ondernemers geven veel te gemakkelijk een visitekaartje weg. Dat is ook niet gek natuurlijk want je wilt zoveel mogelijk visitekaartjes verspreiden om je netwerk zo groot mogelijk te maken. Maar heb je er wel eens over nagedacht hoeveel van deze mensen uiteindelijk dat visitekaartje bewaren en nog eens contact met jou opnemen? Daarom kan je ook je visitekaartje inzetten als gebaar. Dit kun je tegenwoordig doen met visitekaartjes die van uniek materiaal gemaakt zijn bijvoorbeeld aluminium, hout of carbon. Dit visitekaartje zal niet snel vergeten worden.
Subtiel omgaan met je netwerk
Als je een ondernemersbijeenkomst bezoekt zal het je gaan opvallen dat 9 van de 10 mensen er alleen op uit zijn om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen te spreken en hun ‘bandje / verhaal’ afgespeeld te hebben en zoveel mogelijk visitekaartjes te hebben uitgedeeld. Ga subtiel om met je netwerk en probeer echt een band / relatie op te bouwen. Praat dus liever iedere bijeenkomst met twee of drie mensen in plaats van dat je voor jezelf bedenkt dat je in die tijd minimaal tien mensen hebt moeten laten weten wat je doet en hoe goed je wel niet bent.