Het ene bedrijf kiest ervoor om medewerkers in bedrijfskleding te laten rondlopen, het andere bedrijf staat personeel toe om zelf te kiezen in welke kleding ze willen werken. In sommige branches is werkkleding simpelweg verondersteld. Denk bijvoorbeeld aan zorgkleding en bouwkleding. Ook in de schoonmaak is dit vaak het geval. Maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van bedrijfskleding? Wij bespreken er hier een aantal.
Bevordert de eenheid
Het argument dat vaak gebruikt wordt om schooluniformen te rechtvaardigen kan ook gebruikt worden voor bedrijfskleding: het bevordert de eenheid en verbergt verschillen. Als iedereen hetzelfde gekleed gaat, benadrukt dit het feit dat men samen één groep vormt. Dit gaat minder op als je verschillende ‘onderdelen’ van je bedrijf eigen werkkleding geeft, want dan creëer je juist groepjes. Ook verschillen in afkomst kunnen verhuld worden met bedrijfskleding, want men wordt niet geconfronteerd met de kledingstijl van de personen zelf.
Benadrukt professionaliteit en maakt je zichtbaar
Bedrijfskleding met logo zorgt ervoor dat jouw medewerkers als zodanig te identificeren zijn. Dat maakt het makkelijker voor mensen om jouw personeel te benaderen. Het investeren hierin is een teken van professionaliteit en servicegerichtheid. Afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt kan het verwarrend en onprofessioneel overkomen als medewerkers in verschillende kleding rondlopen, waarvan een deel mogelijk ook niet representatief is. Een bijkomend voordeel van herkenbaarheid door bedrijfskleding met logo, is ook zichtbaarheid. Jouw bedrijfsnaam en -logo zijn zo duidelijk zichtbaar. Het mooiste is als mensen de gekozen kleur(en) voor de bedrijfskleding uiteindelijk direct gaan associëren met jouw bedrijf.
Voldoen aan arbo-voorschriften
Als werkgever heb je de plicht om een veilige werkomgeving te creëren voor je personeel. Werkkleding kan hieraan bijdragen. Het geeft je de mogelijkheid om kwetsbare plekken op het lichaam te beschermen met beschermde vulling, of werkschoenen met stalen neuzen. Je draagt er zo aan bij om de optimale omstandigheden te creëren voor je medewerkers om in te werken.
Goedkope bedrijfskleding beschadigt je imago
Goede bedrijfskleding is geen goedkope bedrijfskleding. Het is een extra uithangbord voor je bedrijf. Als jij hier te weinig in investeert door voor goedkope materialen en lage kwaliteit te gaan, dan merkt de buitenwereld dit heus wel. Dit straalt slecht af op het (professionele) imago van je bedrijf. Maak je de investering, doe het dan goed. Vermijd ook als mogelijk unisex bedrijfskleding; dit staat bij vrouwen vaak erg lelijk en dat is ook niet goed voor je imago.
Soms is een dresscode beter
In de dienstverlening is een uniform niet altijd de juiste keuze. Voor de persoonlijke benadering waarbij je vooral wilt uitdragen dat het belang van de individuele klant leidend is, werkt het averechts als bijvoorbeeld alle medewerkers van de servicewinkel van een bank of alle maatschappelijk werkers van dienst exact dezelfde kleding aanhebben. Mensen krijgen dan het gevoel dat het ‘zij tegen de grote organisatie’ is. Om het gevoel te krijgen dat er oog is voor jouw specifieke wensen en situatie als klant, is het beter om iemand tegenover je te hebben zitten die als een ‘gewoon’ mens gekleed is. Om een wirwar van kledingstijlen met verschillende maten van representativiteit te voorkomen, kun je in plaats van bedrijfskleding kiezen voor een dresscode: alle mannen moeten in pak komen, en vrouwen in een mantelpakje of redelijk nette jurk, om maar een voorbeeld te noemen.
Wie wast het?
Wie zorgt er voor dat je medewerkers in schone bedrijfskleding rondlopen? Trekken ze het thuis al aan of pas op het werk? Dit zijn zaken om goed over na te denken. Laat je dit aan je medewerkers over, dan heb jij niet de kosten voor het wassen van de kleding. Je hebt alleen dan geen controle over hoe de bedrijfskleding gewassen wordt. Dat betekent dat het sneller kan slijten dan de bedoeling is en dus eerder vervangen moet worden. Ook kunnen de kleuren (sneller dan bij de werkkleding van sommige anderen) gaan vervagen. Zorg je zelf voor (het inhuren van) de wasservice, dan brengt dit flink wat extra vaste lasten met zich mee. Wel weet je dan zeker dat de kledingstukken naar voorschrift gewassen worden en in theorie allemaal zo’n beetje tegelijkertijd zouden moeten gaan slijten. Werknemers moeten hun bedrijfskleding dan aan het begin van een werkdag ophalen en aan het eind van de dag terugbrengen. Zo weet je ook zeker dat je medewerkers elke dag schone werkkleding aantrekken.