Image default
Marketing

Samenwerken met een influencer: zo pak je het aan

Influencermarketing is heden ten dage een serieus instrument om je producten aan de man te brengen. Het is een uitstekende manier om via social media mensen te bereiken zonder dat je daar zelf eerst een groot aantal volgers voor hebt hoeven verzamelen en zonder dat het aanprijzen van jouw product voor de doelgroep voelt als een advertentie. Mensen volgen influencers immers voor hun plezier en zijn geïnteresseerd in de wereld van deze persoon, en dus ook in de producten die de influencer gebruikt. Maar hoe pak je het aan, zo’n samenwerking met een influencer?

De juiste influencer vinden

De eerste stap is uiteraard om de juiste influencer te vinden. Belangrijk is onder de volgers van deze influencer ook de doelgroep valt die jij wilt bereiken. Veelal is het wel zo dat influencers vooral een jonger publiek bereiken. Mik je op een oudere doelgroep of op zakelijke klanten, dan is influencermarketing niet de geijkte methode om dat te bereiken. Heb je influencers in beeld die wel bij jouw product en doelgroep passen, dan kijk je ook naar het aantal volgers dat die persoon heeft en waar deze zich zoal bevinden. Het heeft immers geen zin om veel mensen te bereiken buiten je afzetgebied. Vraag de influencers die je op oog hebt naar cijfers van het aantal volgers en de gemiddelde engagement.

De beloning bepalen

Voor niets gaat de zon op. Influencer zijn is een bron van inkomsten en geen hobby. Je moet dus met de influencer een beloning overeenkomen. Als je wilt dat hij of zij een product aanprijst voor je, zul je in ieder geval het product tot diens beschikking moeten stellen en vaak zelfs schenken. Maar lang niet alle producten zijn voor een influencer echt van waarde in diens leven, dus het is ook mogelijk dat je daarnaast nog een serieuze financiële beloning moet geven. Wat je ook kunt proberen, is of de influencer gratis producten bij je wil uitkiezen als beloning. Je kunt een influencer ook een affiliate-deal aanbieden, waarbij deze met een specifieke code korting kan weggeven op jouw producten én daar zelf een vergoeding voor krijgt als er met die code een product is gekocht.

Doel van de samenwerking duidelijk maken

Uiteraard moet je duidelijk maken aan de gekozen influencer wat het doel van de samenwerking is. Dat kunnen verschillende dingen zijn, van het genereren van aandacht voor je product tot clicks die naar je website leiden. Het is belangrijk dat de influencer weet wat jij verwacht van de samenwerking, zodat hij of zij daar zijn werk voor jou op kan richten. Zorg voor een goede briefing dat ook de toon en de inhoud aansluit bij jouw wensen. Neem voorbeelden op in die briefing zodat de influencer begrijpt wat het is dat je precies wilt.

Kijk naar de lange termijn

Vaak is één losse actie onvoldoende om echt je doelen te behalen. Het is daarom beter om een samenwerking voor de langere termijn aan te gaan met de influencer. Zo kan de influencer vaker jouw product pluggen om zo de kans te vergroten dat mensen daadwerkelijk door hem of haar beïnvloed worden. Herhaling werkt, zeker als het op een handige en subtiele manier gebeurt. Een goede influencer weet hoe hij of zij dat moet aanpakken zonder volgers te irriteren.

Stel een overeenkomst op

Een samenwerking met een influencer is een zakelijke samenwerking. Mondelinge overeenkomsten zijn kwetsbaar en bieden onvoldoende houvast. Stel een overeenkomst op voor de samenwerking waarin alle belangrijke punten zijn opgenomen: het doel van de samenwerking, de duur van de samenwerking en het aantal posts dat de influencer moet leveren en de beloning die je met elkaar afgesproken hebt. Zo kunnen beide partijen niet tussentijds terugkomen op gemaakte afspraken.

Voor veel ondernemers van de oude stempel zal het samenwerken met influencers wellicht wat ongemakkelijk voelen. Je geeft gratis producten weg aan iemand of betaalt iemand flink alleen om er op diens social media wat aandacht aan te besteden. Maar dan onderschat men de waarde die influencers kunnen spelen in het aan de man brengen van producten of het bouwen aan het imago van een bedrijf. Influencermarketing is in de huidige tijd en zeker ook nog in de toekomst een zeer waardevolle vorm van marketing.

Related posts

Hoe je de twee belangrijkste SEO componenten naar je hand kan zetten

Romano Groenewoud

7 gratis tools die elke startende ondernemer van pas zullen komen

Danny

De trends van Kerst 2017

Mathijs

Leave a Comment