Image default
Marketing

Waarom jij een digitale nieuwsbrief moet gaan verzenden

Wist jij dat het verzenden van een digitale nieuwsbrief een van de beste manieren is voor bedrijven om klanten te benaderen? Waarschijnlijk krijg jij ook iedere week wel een digitale nieuwsbrief in jouw mailbox van een bedrijf waar je klant bent of geweest bent. Veel mensen vinden ze niet altijd even prettig om te ontvangen, maar bedrijven kunnen er juist veel uithalen. Maar waarom een nieuwsbrief, en wat zet je in een nieuwsbrief? Wij geven tips en vertellen we waarom jij ook een digitale nieuwsbrief moet gaan verzenden.

Wat is een nieuwsbrief?

Laten we bij het begin beginnen. Een nieuwsbrief is in principe precies wat de naam al zegt: een brief die nieuws bevat. Tegenwoordig worden nieuwsbrieven vaak enkel nog digitaal verstuurd en kunnen ze handig ingezet worden door iedereen die iets te melden of te verkopen heeft. Digitale nieuwsbrieven werken met een maillijst van klanten die zichzelf hebben ingeschreven om informatie te ontvangen over een bedrijf, product of dienst. Voor bedrijven is dit een gemakkelijke én goedkope manier om (potentiële) klanten te bereiken. Een klant die eenmalig iets koopt kan mogelijk verleid worden om in de toekomst weer eens iets af te nemen bij jou.

Producten of diensten promoten

Bedrijven kunnen nieuwsbrieven voor verschillende doeleinden inzetten. Dit betekent in potentie ook dat ieder bedrijf een nieuwsbrief kan gaan versturen. De bekendste motivatie om een nieuwsbrief in te zetten is het promoten van producten en diensten. Dit wordt vaak gedaan door winkels en bedrijven die werken met tijdelijke acties. Kortingen op producten en diensten werken goed in een nieuwsbrief en motiveren klanten om iets te gaan doen met de informatie die ze ontvangen. Verstuur bijvoorbeeld kortingen via de nieuwsbrief van jouw webshop om klanten op uitverkoopacties te wijzen.

Content onder de aandacht brengen

Een andere mogelijke reden voor het versturen van een nieuwsbrief, is het onder de aandacht brengen van content. Wanneer jij bijvoorbeeld interessante blogs of video’s plaatst op jouw website, kun je deze goed onder de aandacht brengen via de nieuwsbrief van jouw bedrijf. Zo attendeer je klanten op nieuwe informatie en kun je inspelen op de actualiteiten. Ongeacht welke reden je kiest voor het versturen van een nieuwsbrief, hebben ze in ieder geval één overeenkomend effect: klanten denken aan jouw bedrijf zodra ze de nieuwsbrief zien binnenkomen.

Waar moet je op letten?

Bij het versturen van een digitale nieuwsbrief moet je wel goed letten op het bieden van waarde aan je klanten. Iedere nieuwsbrief moet informatie geven en interessant zijn om te lezen. Wanneer jij een onsamenhangend verhaal vertelt of je nieuwsbrief alleen maar ‘koop mijn product’ schreeuwt, zullen een hoop mensen je nieuwsbrief in het vervolg niet meer willen lezen. Uiteraard is het verkopen van jouw product of dienst altijd het doel, maar door goed na te denken over een subtielere manier van het verwerken van het uiteindelijke doel in een interessant verhaal, kun je klanten geïnteresseerd houden.

Digitale nieuwsbrieven zijn gemakkelijk te maken

Het maken van een digitale nieuwsbrief hoeft echt niet moeilijk te zijn. Er zijn verschillende programma’s die je kunnen helpen een gratis digitale nieuwsbrief te maken. Daarnaast hoeft een digitale nieuwsbrief ook lang niet altijd afbeeldingen te bevatten. Er zijn ook sterke nieuwsbrieven die enke; tekst bevatten. Kijk voor de beste opmaak voor jouw digitale nieuwsbrief vooral naar de reden van het versturen. Wil je actuele content van de website delen, dan kunnen afbeeldingen een goede toevoeging zijn. Wanneer jij vooral de aandacht wilt leggen op het verkopen van één product is een nieuwsbrief die enkel bestaat uit tekst in combinatie met een link en één afbeelding misschien wel de beste keuze. Heb je vooral iets mee te delen, dan kan alleen tekst voldoende zijn om zo niet af te leiden van de belangrijke boodschap. De opmaak van de nieuwsbrief moet in ieder geval niet afleiden van het doel van de nieuwsbrief. Integendeel, het doel moet juist ondersteund worden. Pas dan haal je het beste resultaat uit jouw digitale nieuwsbrief.

Vergroot je klantenbestand

Digitale nieuwbrieven werken natuurlijk het beste wanneer je ook een groot klantenbestand hebt. Een klantenbestand opbouwen kost tijd, maar is wel te versnellen door potentiële klanten een reden te geven zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Geef bijvoorbeeld een gratis e-boek weg met tips, een gratis poster met informatie over een bepaald onderwerp, organiseer een gratis webinar of geef een gratis dienst weg door middel van een winactie. Uiteraard ontvangen potentiële klanten deze dienst alleen wanneer ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zo halen klanten direct waarde uit jouw bedrijf en kun jij ze in het vervolg gemakkelijk bereiken via jouw nieuwsbrief.

Related posts

Creatief met het versturen van pakketjes

Danny

Tips voor het vertalen van brochures en catalogussen

Dion

Hoe kan ik als ondernemer Instagram in mijn voordeel gebruiken?

Dion

Leave a Comment