Image default
Tips

Wat kunnen we leren van buitenlandse bedrijfsculturen?

Wat is bedrijfscultuur? Hier ligt uiteindelijk het begrijp cultuur aan ten grondslag: een groep die dezelfde normen en waarden hanteert. Je zou het kunnen beschrijven als de collectieve mindset van een bedrijf. Naast dat elke organisatie op zichzelf, zij het bewust of onbewust, haar eigen bedrijfscultuur heeft, is er ook een duidelijk onderscheid te maken tussen de Nederlandse bedrijfscultuur en andere internationale culturen met verschillende soorten bedrijfsculturen. Wat typeert die verschillende bedrijfsculturen en wat kunnen wij als Nederlanders daarvan leren?

Nederlandse bedrijfscultuur in een notendop

De Nederlandse bedrijfscultuur kenmerkt zich als informeel en direct vergeleken met bedrijfsculturen in de rest van Europa. Zo zijn we gewend om te tutoyeren. Hebben we een mening, dan steken we die niet onder stoelen of banken. Werknemers zijn gewend dat ze feedback krijgen op hun prestaties en daar kunnen we over het algemeen goed mee omgaan. Andersom ontvangen leidinggevenden zelf ook graag feedback van hun werknemers. Processen en overlegstructuren zijn in Nederland transparant. Iedereen kan en mag zich er in principe mee bemoeien. Het bereiken van overeenstemming is nergens anders dan in Nederland zó belangrijk. Onze overlegcultuur, het poldermodel, is hier exemplarisch voor.

De bedrijfscultuur van België

Ondanks wat gezamenlijke geschiedenis en een gedeelde taal, communiceren Belgen niet hetzelfde als Nederlanders. In een Belgisch bedrijf is een baas ook echt de baas. Hij of zij deelt de bevelen uit en is gekleed op zijn of haar status. Zowel de communicatie als de werkprocessen lopen via functie-gerelateerde lijnen. Onze Nederlandse manier van communiceren maakt vaak een onbeschofte indruk op Belgen, omdat wij directer zijn. Ook vinden Belgen dat wij ongestructureerd zijn en weinig ook voor detail hebben. Wat we van de Belgen kunnen leren, is het meer instaan voor kwaliteit en het verder vooruit denken in termen van ‘gaat dit succesvol zijn’, ‘wie moeten we erbij betrekken’ en ‘wat vindt de baas ervan’.

Bedrijfscultuur in Duitsland

De Duitse bedrijfscultuur kun je typeren met een aantal kernbegrippen: perfectionistisch, serieus, nadruk op mannelijkheid, formeel en een nadrukkelijke hang naar regels. Duitsers hechten veel meer waarde aan protocollen, verantwoordelijkheid en zorgvuldigheid dan dat wij Nederlanders doen. Duitsers vinden ons vrijdenkend, informeel en maar zeker ook ongestructureerd. In tegenstelling tot ons, hebben Duitsers meer afstand tot en respect voor hun leidinggevenden. Ze hechten nu eenmaal meer waarde aan hiërarchische verhoudingen. Waar wij waarde hechten aan initiatief en flexibiliteit, kun je in Duitsland maar beter niet op het laatste moment nog een afspraak verplaatsen of afzeggen. Grapjes maken bij de eerste ontmoeting of vertellen wat je in het weekend hebt gedaan kun je ook beter laten, want Duitsers vinden het belangrijk om serieus genomen te worden. Daar horen representativiteit en een goede auto bij. De zorgvuldige etiquette en het mijden van risico’s zijn echter juist redenen waarom Duitsland altijd presteert en simpelweg goede producten levert. Daar kunnen we dus best nog iets van leren.

Bedrijfscultuur in Frankrijk

In het Franse zakenleven is de balans tussen werk en privé belangrijk. Zakenlunches zijn er erg gewoon. Fransen houden de deur graag op een kiertje, waar wij liever spijkers met koppen slaan. Ook neemt de Fransman op tijd komen niet al te letterlijk en grossiert hij in wollig taalgebruik. Vaak geldt er binnen bedrijven nog een strakke hiërarchische structuur. Weten wat de positie van een gesprekspartner binnen een organisatie is vindt men belangrijk. Zelfstandigheid en initiatief tonen stellen de Fransen minder op prijs. Een Fransman passeert vooral niet zijn leidinggevende met een idee of voorstel, en beslissingen gaan niet over één nacht ijs. Het is gebruikelijk om eerst uitgebreid kennis te maken met elkaar voordat je zakendoet. De champagnefles kan niet te snel opengetrokken worden, want deze gesprekken zijn niet bedoeld om meteen tot een deal te komen. Wat kunnen we hier van leren? Dat we het wel eens wat rustiger aan mogen doen. Nederlanders maken immers vaak een gestreste indruk bij de Fransen.

Engelse bedrijfscultuur

Een Engelsman zal op de werkvloer niet snel praten over privézaken. Hij of zij ziet er verzorgd uit en hecht er waarde aan dat jij dit ook doet. Laatkomers worden niet gewaardeerd. Engelsen communiceren heel beleefd, en pitchen graag met een voorbereid praatje in zakelijke gesprekken. De Engelsman houdt zich aan een duidelijke taakomschrijving en sluit geen deal zonder toestemming van hogerop. Onze Nederlandse directheid wordt onbeleefd gevonden. Van de Engelse beleefdheid kunnen wij Nederlanders dus best wat leren. Met goede manieren verspeel je niet meteen al in de eerste ronde je kansen. Na casual Friday, wat echt een ding is bij de Engelsen, gaat men samen de pub in. Dat zou voor ons ook best een gezellige manier van teambuilding kunnen zijn.

Related posts

Boekhouden als zzp’er: 5 redenen om dit zelf te doen

Danny Bijl

Je omzet verhogen met buitenreclame

Danny

Voordelen van een flexplek huren voor ondernemers

Dion

Leave a Comment