Vrijwel iedereen maakt gebruik van een smartphone. Daarvan maken de meeste mensen gebruik van WhatsApp. Deze applicatie is misschien wel de populairste applicatie wereldwijd. De messenger functie omvat het versturen van tekst, afbeeldingen, video’s, documenten en geluidsfragmenten. Deze combinatie maakt het niet meer dan logisch om WhatsApp zakelijk in te zetten.We geven vijf tips om dit goed te doen.
Tip 1: WhatsApp groep met collega’s
Een groepsapp met collega’s is een duidelijk voorbeeld van het zakelijk gebruik maken van WhatsApp. Staat iemand voor een moeilijk vraagstuk, dan kan hij dit met de groep delen. Of als er een aanpassing bij een klant gedaan is, kan iedereen direct worden geïnformeerd. Ongetwijfeld kun je voor je eigen werkomgeving wel bedenken waarvoor een groepsapp handig zou zijn. Het is wel belangrijk dat je denkt om de balans tussen je werk- en privéleven. Want als je vrij bent kun je nog steeds berichten ontvangen. Dit geldt ook voor de avonduren. Er zijn mensen die het fijn vinden om ‘s avonds nog te werken, maar anderen hebben dat juist niet.
Tip 2: Technische helpdesk via WhatsApp
Voor bedrijven die technische installaties leveren, is het altijd belangrijk om de klant snel en accuraat te woord te staan. WhatsApp kan een goede oplossing zijn. Het is echter van groot belang dat je een aantal zaken goed aangeeft. Ten eerste moet je je klanten informeren over de reactiesnelheid. Vervolgens moet je je daar ook aan houden. Om te voorkomen dat er teveel inbreuk op je privéleven wordt gedaan, is een apart 06-nummer wellicht beter. Kunnen klanten ook ‘s avonds technische vragen stellen, wissel dan af met collega’s.
Tip 3: Klantenservice betekent altijd reageren
Iets breder dan alleen een technische helpdesk is een klantenservice. Om je klanten goed te helpen moet je altijd reageren. Dat betekent dat er altijd iemand beschikbaar moet zijn om de berichten te beantwoorden. Nadeel van WhatsApp is, dat het geen e-mailprogramma is. Zaken die per WhatsApp zijn gecommuniceerd liggen niet vast. Terwijl een e-mail deze functionaliteit wel heeft. Wellicht heeft het nieuwe WhatsApp Business daar binnenkort wel een antwoord op. Toch is WhatsApp een laagdrempelige communicatie-methode voor de meeste klanten.
Tip 4: De app als marketinginstrument
Je kunt WhatsApp ook inzetten als marketinginstrument. Je kunt immers al je contactpersonen een bericht sturen met een eenvoudige handeling. Als je dit gaat gebruiken om bijvoorbeeld een aanbieding rond te sturen, is het belangrijk dat je weet wat je doet. Want veel mensen ervaren een reclamebericht als vervelend. Want ze gebruiken de applicatie voor de berichten waar ze zelf voor kiezen. Voorkom dat iedereen je nummer gaat blokkeren.
Tip 5: Maak gebruik van WhatsApp Web
Hoewel iedere nieuwe generatie steeds handiger lijkt te zijn met een smartphone, is typen nog altijd een kwestie van goed kijken. Een fysiek computer-toetsenbord werkt voor de meeste mensen daarom beter. Maak dan gebruik van WhatsApp Web. In de applicatie kun je bij opties kiezen voor deze functie. Als je de koppeling hebt gemaakt, kun je via de computer berichten versturen. Bij veelvuldig zakelijk gebruik zal dit efficiënter zijn omdat het vaak sneller gaat.
WhatsApp zakelijk inzetten biedt veel voordelen. Maak er daarom gebruik van met collega’s maar ook klanten. Wees je wel bewust van de valkuilen, zoals altijd bereikbaar zijn en altijd moeten reageren.