‘Zitten is het nieuwe roken.’ Deze kreet wordt steeds vaker gehoord. Zittend werk verrichten we met heel veel mensen. Tel daarbij op dat we veel uren op de bank of in onze luie stoel doorbrengen, dan draait ons zitvlak overuren. Door de hoeveelheid uren dat ons lichaam niet in beweging is, ontstaan er allerlei problemen. Om je een idee te geven van de gevolgen, noemen we er een paar. Gelukkig zijn er ook tips die je in de praktijk kunt toepassen om de genoemde problemen te voorkomen.

Zittend werken en de problemen daarvan

We kennen allemaal de banen waarbij je zittend werkt. Nu is er nog wel onderscheid tussen werk waarbij je vrijwel de hele dag in dezelfde houding zit, en werk waarbij je je lichaam nog wel gebruikt. De grootste boosdoeners zijn de banen waarbij je de hele dag in dezelfde houding zit. Denk hierbij aan werk waarbij je de hele dag achter de pc zit. Of een vrachtwagenchauffeur die vooral lange ritten rijdt. Inmiddels is aangetoond dat iedere 2 uur dat je aaneengesloten zit, een verhoogd risico op allerlei ziekten heeft. Denk hierbij aan kanker, diabetes, hart- en vaatziekten. Helaas is het geen remedie dat je `s avonds uren in de sportschool doorbrengt. Het enige wat je kunt doen is de perioden waarin je zit, in te korten. Niemand zit te wachten op een periode van arbeidsongeschiktheid. We geven je een paar tips.

1. Ga staand bellen

Als je intensief een tekst aan het verwerken bent achter de pc, of je bent een instructie aan het volgen, dan is opstaan lastig. Maar ben je aan het bellen, dan kun je in veel gevallen even wegkijken van je computerscherm. Maak er een gewoonte van om dan te gaan staan. Vrijwel de meeste telefoontoestellen zijn tegenwoordig draadloos dus een rondje lopen hoeft geen probleem te zijn.

2. Overweeg een instelbaar bureau

Er zijn steeds meer oplossingen voor bureau`s waaraan je zowel zittend als staand kan werken. Nu is dat wellicht niet jouw beslissing om een dergelijk bureau aan te schaffen, maar je kunt het in ieder geval onder de aandacht brengen van degenen die dat wel kan. Heb je een bureau die je in hoogte kunt verstellen, wissel dan een paar keer per dag tussen zitten en staan. Je lichaam krijgt geen kans om aan een houding te wennen. Er zijn zelfs al zogenaamde loopbureau`s, hierbij is een loopband voor je bureau geplaatst zodat je lopend kunt werken.

3. Ga lunchwandelen

Tijdens de middagpauze je brood opeten achter de pc, is dus niet meer de bedoeling. Als Nederlandse werknemer heb je recht op pauze, dus maak daar gebruik van. Neem je boterham in de hand en ga een rondje lopen. Het onderbreekt de zittende houding van je lichaam, daarnaast zal de buitenlucht je goed doen. Je bent tevens even weg van de prikkels van je werk, dus kun je bij je terugkomst weer met alle ruimte in je hoofd, verder met je werk.

4. Lichamelijke oefeningen

Het is goed om enkele malen per uur even weg te kijken van je werk. Ben je bijvoorbeeld chauffeur dan lukt dat natuurlijk vaak niet. Maar je kunt er een gewoonte van maken om af en toe wat bewegingen te maken. De meeste luchtvaartmaatschappijen adviseren enkele bewegingen tijdens lange vluchten om problemen te voorkomen. Ken je deze niet, denk dan aan bewegingen waarbij je even je voeten draait, je benen optilt en dat soort bewegingen. In een zittende positie zijn er veel spieren die je kunt aan- en ontspannen. Draai af en toe je hoofd van helemaal links, naar uiterst rechts. Doe dit af en toe ook met je bovenlichaam. Daarnaast is het goed om af en toe te focussen op je ademhaling, adem tot diep in je buik, blaas vervolgens alles weer uit.

5. Pas je patroon aan

Gouden tip is om eens in het half uur op te staan en te gaan lopen. In de praktijk kan dat allerlei doelen dienen. Je kunt even koffie, of beter nog een glas water, gaan halen. Of je gaat even bij een collega overleggen, i.p.v. per email of telefoon. Plan je bezoek aan de wc in tussen twee pauzes in. Daarnaast is het een goede gewoonte om 1,5 tot 2 minuten per half uur even te gaan staan. Zoals genoemd bij tip 3 kun je altijd even staand bellen. Je kunt samen met je collega`s overleggen, om het wekelijks overleg staand te gaan doen.

Als je eenmaal in je systeem hebt geprogrammeerd dat je niet te lang stil zit, ben je al veel gezonder bezig. Stimuleer ook elkaar, als jij een collega kunt helpen door hem te attenderen op beweging, dan gaat diegene dat ongetwijfeld ook bij jou doen. Met elkaar kun je samen gezonder leven tijdens je werk.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply